Pazartesi, Ocak 21, 2019

Platzhalter roof5

 

Arama-2

Archiv

Med Nuçe ve Newroz TV kazandı, Eutelsat ve TC kaybetti

 

 

 

Med Nuçe ve Newroz TV kazandı, Eutelsat ve TC kaybetti



Paris Ticaret Mahkemesi, yayınların Fransız operatör Eutelsat tarafından durdurulan Med Nuçe lehine karar verdi. Med Nuçe’nin avukat, “basın özgürlüğü açısından büyük bir zafer” dedi.
 

17 Kasım 2016 Perşembe 09:56

PARİS - MAXİME AZADİ

 

Mahkemenin Med Nuçe ve Newroz TV’ye ilişkin kararını 14 Kasım’da açıklaması bekleniyordu. Ancak hakimlerin, kararları imzalaması gecikti.  Newroz TV’ye ilişkin karar, Salı günü öğleye doğru açıklandı. 17 Kasım Perşembe günü ise Med Nuçe davasına ilişkin karar imzalandı.  Paris Ticaret Mahkemesi, her iki davada da Eutelsat’ı mahkum etti.  Mahkeme,  Med Nuçe ve Newroz TV’nin yayınlarının yeniden başlatılmasını istedi.

EUTELSAT’IN KARARI YASADIŞI

Paris Ticaret Mahkemesi Med Nuçe’ye ilişkin kararında, yayın durdurma kararının Eutelsat’a değil, Belçika’nın yetkili radyo televizyon kurumuna ait olduğunu kaydetti.  Türk RTÜK’ü tarafından öne sürülen iddiaların Eutelsat tarafından kanıtlanmadığını belirten hakim Thierry Hubert-Dupon, Avrupa Sınırötesi Televizyon Sözleşmesi’nin Eutelsat tarafından ihlal edildiğine hükmetti. Mahkeme, “açık bir şekilde yasadışı” bir kapatma kararı alındığını vurguladı.

Kararda, “sonuç olarak, 3 Ekim 2016’da yayınları kesilen Med Nuçe’nin programları ile Hotbird uydu yayınının yeniden başlatılması” talimatı verildi.  Mahkeme, televizyonun uğradığı zararların belirlenmesinin Belçikalı şirkete ait olduğunu ifade ederek, bu konuda yetkisizlik kararı verdi.  Mahkeme ayrıca Eutelsat’ı, Med Nuçe’ye 5 bin Euro tazminat ödemeye mahkum etti.  Bu kararla birlikte Eutelsat’ın Med Nuçe yayınlarını yeniden başlaması gerekiyor, aksi halde her gecikmeli gün için 10 bin Euro tazminat ödemesi gerekecek.

HER GECİKMELİ GÜN İÇİN 10 BİN EURO TAZMİNAT

Mahkeme Salı günü Newroz TV’ye ilişkin de benzer bir karar almıştı.  Kararda Eutelsat’ın SKM (Stiftelsen Kurdish Media) şirketine bağlı Newroz TV yayınlarını yeniden başlatmasını istemişti.  Mahkeme, Eutelsat’ın bu karardan itibaren yayının başlatılmasını geciktirdiği her gün için 10 bin Euro tazminat kararı almıştı.

Newroz TV kararında da, Eutelsat’ın Kürt televizyonunun PKK ile bağlantısı konusunda “açık, ciddi ve önemli” kanıt sunmadığı vurgulandı. Mahkeme, Türk makamlarının da sorunu Eutelsat aracılığı ile çözmeye başvurarak, zorunluluklarını yerine getirmediğine hükmetti.

AV. MALTERRE: BASIN ÖZGÜRLÜĞÜ İÇİN BÜYÜK BİR ZAFER

ANF’ye konuşan Med Nuçe’nin avukatı Jean Louis Malterre, Eutelsat itiraz etse bile mevcut sonucun değişmeyeceğini ifade etti. Malterre, mahkemenin aldığı karar için “Basın özgürlüğü açısından büyük bir zafer” dedi.

“Eutelsat mahkemeye yayınların şiddet ve övgü içerdiğine dair hiçbir kanıt sunmadı” diyen Malterre, şunları ekledi: “Eutelsat Türkiye’ye değil, yayınların bağlı olduğu ilgili ülkelerin kurumlarına uymalıydı.  Eutelsat hiçbir şekilde Avrupa konvansiyonuna da uymadı. Şimdi mahkemenin aldığı karara uymak zorundalar. Eutelsat’ın uluslararası sözleşmeleri ihlal ettiğini sözlerine ekledi.”

TÜRKİYE’NİN TALEBİ ÜZERİNDE YAYINLAR DURDURULMUŞTU

Med Nuçe’nin başvurusu üzerine Paris Ticaret Mahkemesi’nde açılan davanın ilk duruşması 26 Ekim günü görülmüştü. Duruşmada Eutelsat’ın avukatı, Türkiye’nin talebi üzerine yayın durdurma kararı alındığını kabul ederken, suç unsuru içeren bir kanıt sunamamıştı.

Med Nuçe’nin yayınları 3 Kasım günü kesilmişti. Yayınların durdurulmasına ilişkin Hot Bird’e 29 Eylül’de Eutelsat tarafından mail gönderilmişti. Bu mailin gönderildiği gün Türkiye’de 20’yi aşkın televizyon ve radyo istasyonu kapatılmıştı. Bunlar arasında sadece çocuklara yönelik program yapan Zarok TV de vardı. 11 Ekim’de ise yine Eutelsat tarafından Newroz TV’nin yayınları durdurulmuştu.

Med Nuçe ve Newroz TV’nin yayınlarının durdurulmasına karşı, günlerce protesto eylemleri düzenlenmişti. Çok sayıda basın örgütü, siyasi parti ve parlamenter de, kapatma kararını kınayarak, Eutelsat’ı Türk rejimi ile işbirliği yapmasına tepki göstermişti.  Fransız hükümeti de, şiddete içeren yayınlara ilişkin kanıtlanmış bir gerekçe sunulmaması halinde, bir haber kanalının kapatılmasının kabul edilemeyeceğini açıklamıştı.



 

Leave your comments

0
terms and condition.
  • No comments found